peter-svaral-ked-mu-zablokuje-stranky-stayfocused

7 tipov ako byť efektívnejší, ktoré ťa v škole určite neučili

Ak sleduješ môj blog, tak asi tušíš, že po odchode z klasického zamestnania pracujem z domu. Možno to bude pre niektorých znieť ako najlepšie prostredie na prácu. Na jednej strane aj je, no tí, ktorí si už prácu z domu vyskúšali, mi určite dáte za pravdu, že to chce obrovskú dávku pevnej vôle a sebazapierania.

Pokušenia ako Facebook, Youtube, či chladnička číhajú na každom rohu. Preto som dal dokopy niekoľko osvedčených tipov, ktorými sa riadiť aby si dosahoval vytúžené výsledky ako doma, tak aj v práci.

1. Plánuj si deň dopredu

Asi túto radu nečítaš po prvýkrát. Začína sa ňou azda každá knižka, či článok o osobnej produktivite. Tak možno na nej niečo pravdy bude, čo myslíš? Skúsme si porovnať 2 príklady a následne sa zaraď do ktorej skupiny patríš:

Príklad 1: Juraj ráno dobehne do kancelárie, skontroluje si čas na mobile a 9:01 mu signalizuje, že je ešte v limite. Pokecá s kolegami, sadne za PC, skontroluje pracovné i osobné e-maily (medzitým ešte prehodí pár slov s ďalšími kolegami v kuchynke), pozrie sa na Facebook, následne zistí čo by mal počas najbližšieho obdobia spraviť a…zrazu ho kalendár upozorní, že má stretko, tak sa na hodinku vytratí. Keď sa vráti, už ho kolegovia volajú na obed. Tak zase si zase zo svojho pracovného dňa ukrojí cca hodinku (sem počítam prípravu na obed, spoločný výber reštaurácie, cestu tam a späť, obed, ďalšiu návšteva kuchynky v práci na doplnenie vody).

Tak už sa konečne náš Juraj chystá pracovať, aspoň teda otvorí Wordovský súbor, kde začne pracovať na úlohe, ktorú dostal kedysi dávno od nadriadeného (Samozrejme celý čas refreshuje e-maily, či mu tam nepríde nejaká jednoduchšia úloha) A začne písať…keď si tu zrazu začne kontrolovať Facebook s uistením sa “Zatiaľ to nehorí. Však mám čas.” Potom odpíše na pár e-mailov…a…zrazu je 17:00 a PADLA! Musí ísť po frajerku, majú rezervovaný tenisový kurt. Rýchlo si balí veci, vypína počítač a s trošku “divným” pocitom uteká domov.

Príklad 2: Mária dôjde do práce o 8:00, najprv si napíše zoznam úloh, kde zakrúžkuje 3 najdôležitejšie na dnešný deň a ihneď začne na niektorej z nich pracovať. Kým odíde na stretnutie (alebo neodíde, lebo ho prehodnotí ako nedôležité a organizátorovi vysvetlí, že tam nemusí byť…ale o tom až v jednom z ďalších krokov), tak už má prvú úlohu prečiarknutú.

S dobrým pocitom odchádza na obed, po návrate si svoj TO DO LIST skontroluje a pustí si do ďalších úloh. Možno sa niektorá z nich ukáže ako príliš náročná na jedno popoludnie, alebo jej do toho skočí iná naliehavá úloha od nadriadeného, odchádza z práce s úžasným pocitom .

Tak čo? Si Juraj, alebo Mária? Asi ti nemusím radiť, ktorý z nich to dosiahne po pracovnej i duševnej stránke ďalej. Plánovanie práce je nesmierne dôležitá činnosť a netreba na ňu zabúdať. Ja najčastejšie používam klasický papier a pero. Na dlhodobejšie úlohy bezplatnú aplikáciu Freedcamp.com, ktorá slúži hlavne na komplexnejšie projektové plánovanie. Ale hravo zvláda aj klasický TO DO LIST.

2. Dobrovoľne si blokuj Internet

Keď som pracoval v Profesii, bol som vďačný za to, že nám vo firme neblokujú Facebook, YouTube a ďalšie požierače času (veď sme to predsa potrebovali na prácu, nie? :-)) Všaj nie sme v Číne, kde sú podobné stránky bežne blokované a to na globálnej úrovni. V mnohých iných firmách to ale bolo bežné. Odkedy som si ale full-time sadol na svoju domácu stoličku, musel som s tým niečo urobiť.

Predtým to bolo o dôvere, šéfka sa spoliehala, že si tam nebudem pol dňa pozerať videá s mačkami a ja som túto dôveru zneužívať nechcel, ani keď som mal Home office.  Teraz som musel dôverovať sám sebe a vedieť, že behanie po Facebooku mi eurá na účet neprinesie. Najprv z toho ani nemáte taký zlý pocit, veď najskôr niečo spravíš (odpíšete na jeden mail ehm…) a potom môžeš kuknúť na Facebook (a skončiť prezeraním fotiek z dovolenky brata kamarátovej sesternice, všakže?), ale ten najhorší pocit na teba doľahne až večer.

Po pravde, počas prvých dní som netušil, prečo mám z takýchto dní otrasný pocit. Potom som si naštudoval zopár článkov o produktivite a “AHA!!!” To, čo ti prináša dobrý pocit …(pardón, potreboval som si práve niečo skontrolovať na Facebooku a stratil som niť :-(…už viem) Takže to, čo ti prináša ten hrejivý pocit na duši, je pocit z dobre vykonanej práce, keď stihneš urobiť všetko, čo si si vopred naplánoval, alebo prinajmenšom urobíš úlohy, ktoré si večne odkladal/odkladala, teda “zješ žabu” ( kniha – Briany Tracy – Najprv zjedzte žabu). A toto tak ľahko nedokážeš, pokiaľ budeš pol dňa behať na Facebooku.

Takže hneď teraz si nainštaluj do svojho prehliadača nejakú aplikáciu na blokovanie stránok. Mne sa osvedčila appka Stay Focused (dostupná zdarma v Chrome store TU ) Okrem toho, že si vyberieš, ktoré stránky zablokovať počas určitej doby dňa, môžeš si navyše navoliť počet minút, počas ktorých na blokovaných stránkach môžeš byť (ja tam mám 10 minút).

peter-svaral-ked-mu-zablokuje-stranky-stayfocused

Keď trošku podvádzam :-) Predsalen, niekto tie fan stránky spravovať musí :-P

3. Daj si záležať na strave

Asi vieš, že pokiaľ nepracuješ fyzicky, treba sa vyhýbať ťažkým raňajkám. Napríklad ak pracuješ celý deň zbíjačkou, nalož si na tanier slaninu, vajcia, klobásky a pod. Počas dňa toto kalorické jedlo hravo spáliš. Ale mám také tušenie, že pokiaľ čítaš tento článok, potom nepatríš do tejto cieľovej skupiny :-)

Tvoje raňajky musia byť ľahké, ideálne ovocné s nejakým ľahším sacharidom – pšeno, pohánka, kuskus, vločky. Dobré tipy na raňajky nájdeš napríklad na blogu našej stránky Fitshaker.sk

Ale pozor hlavne na obed! Ak nechceš celé poobedie stráviť ako vyfľusnutý s padajúcou hlavou a klipkajúcimi očami, alebo sa nedajbože dopovať kávou, zďaleka sa vyhni reštauráciám typu “All you can eat”. Mne je šumafuk, že Tebe to chutí. Toto je článok o produktivite a nie o tom ako sa prežierať.

Ale to nie je všetko, z obedového menučka v akejkoľvek reštaurácii si vždy vyber kombináciu zeleniny s bielkovinami, alebo sacharidmi. Ako príklad uvediem napr. mäsko so šalátom, alebo ryžu s , ideálne čerstvou, zeleninkou (a žiadny Gordon Bleu a ryža, či rezeň s pečenými zemiakmi)

Mne sa najlepšie osvedčila surová RAW strava, alebo šaláty. Akonáhle zjem k obedu veľa ryže, zemiakov alebo cestovín, už mám pocit plného brucha a môj namáhaný mozog sa môže rozlúčiť s pracovitými krvinkami, ktoré mu utekajú na fušku do brucha.

RAW strava je úžasná.  Keďže jedlo nie je pred konzumáciou spracované, obsahuje všetky dôležité živiny. A ver mi, po takomto obede hravo zvládnete úlohy aj za 2 dni. Overeneé!

RAW strava je úžasná. Keďže jedlo nie je pred konzumáciou spracované, obsahuje všetky dôležité živiny. A ver mi, po takomto obede hravo zvládneš úlohy aj za 2 dni. Overeneé!

4. Plánuj si prestávky, resp. nauč sa oddychovať

Teraz vážne. Naozaj si myslíš, že dokážeš byť produktívny po 3-6 tich hodinách strnulého sedenia za PC? Nalejme si čistého vína a narovinu si povedzme, že NIE! Je veľmi dôležité sa raz za čas postaviť, odbehnúť si (napríklad po vodu) a trošku sa narovnať.

Najlepšia prestávka je samozrejme tá obedná, počas ktorej odporúčam opustiť pracovisko (byt, kanceláriu, open space) a ísť sa najesť niekam na čerstvý vzduch. Ak máš už jedlo vopred pripravené a zabalené do plastovej nádoby (vďaka starostlivej manželke, priateľke…mame), tak to zákonite neznamená, že ho musíš zjesť za PC pozerajúc najnovší diel Game of Thrones. Pekne si ho rozbaľ niekde vonku v parku, na lavičke a uvidíš, že bude chutiť lepšie :-)

O oddychovaní sa dá napísať celý sloh, ale sám sa to stále učím. Z mojej skúsenosti Ti poradím – každý deň si vyhraď minimálne 2 hodinky na oddych (šport, kino, turistika, knihy) a nauč sa vypnúť cez víkend. Ak sa nedá obidva dni, tak si vyber aspoň jeden, kedy PC ani len nezapneš (maximálne na kontrolu mailov). Predídeš tak syndrómu vyhorenia (viem o čom hovorím, lebo ja som mu NEPREDIŠIEL), na ktorý som našiel krásne prirovnanie a to sviečku, ktorá horí na oboch koncoch, chvíľu síce dáva obrovské svetlo, ale rýchlo zhasne. A takto funguje dnes kvantum ľudí aj v mojom okolí a žiaľ väčšina si to uvedomí až potom, keď im tá sviečka dohorí.

Surf-kostarika-peter-svaral-blog

No comment…

5. Pravidelne cvič

Toto bude pre mnohých asi najťažšie pravidlo. Lebo ti čas nepridáva, ale z neho ukrajuje. Pokiaľ pracuješ celé dni za PC, asi už vieš ako je cvičenie dôležité.  Ak chceš aby tvoj mozog pracoval na plné obrátky a nechceš stráviť posledné roky života bolesťami, či zomrieť predčasne na infarkt, tak cvičiť proste musíš. A bodka!

Že fakt nemáš čas?…(že sa ti nečudujem…ehm…) Mám pre Teba TIP – nedávno som objavil jedno rýchle cvičenie, ktoré ťa úžasne každé ráno naštartuje a to Cvičenie 5 tibeťanov. Aby som sa zbytočne nerozpisoval, pekné video nájdeš tu na YouTube Zaberie Ti každé ráno pár minút a perfektne Ťa naštartuje. Uvidíš.

Momentka z nakrúcania videí do Fitshakera. Jógu som si zamiloval len pred pár mesiacmi ale dnes na ňu nedám dopustiť. Skúste si dať niekedy rannú jógu a potom si porovnajte ako ste sa počas toho dňa cítili s iným dňom keď ste ho nezačali jógou...

Momentka z nakrúcania videí do Fitshakera. Jógu som si zamiloval len pred pár mesiacmi ale dnes na ňu nedám dopustiť. Po rannej jóge sa cítiš počas celého dňa ako nový človek. Energy booster jak hrom!

6. Dávaj úlohám priority – Paretove pravidlo

Možno si už o tomto pravidle počula/-a. Aby človek dosiahol 80% úspešnosť, musí sa sústrediť na 20% svojich aktivít/klientov. Totižto až 80 percent všetkých tržieb firmy pochádza zo 20% najlepších zákazníkov.

Veľa ľudí sa stále snaží robiť dobre všetky úlohy (tie menej dôležité i tie viac dôležité s rovnakým pomerom času), alebo sa snaží sústrediť na všetkých svojich zákazníkov rovnako. Ale to je obrovská chyba! Ak máš úlohy, ktorých realizácia ti prinesie lepšie výsledky (zvýši zisk), alebo skupinu klientov, ktorí ti produkujú vysoký obrat, tak je úplne nelogické aby si im prikladal rovnakú prioritu, ako tým ostatným (menej dôležitým).

Alebo v prípade klientov ešte horšie! Keď sa ešte viac začneš sústreďovať na tých ostatných s domnením “Veď keď mi hentí generujú také vysoké objednávky, tak musia aj títo” Absolútna hovadina! Paretovo pravidlo je staré XY rokov a proste ho neoklameš. Venuj zvýšenú pozornosť tým najdôležitejším zákazníkom (vytváraj pre nich špeciálne akcie, vernostné programy, darčeky atď) a uvidíš, že zisky porastú.

Rovnako aj v práci, asi si každý vie spočítať ktoré úlohy majú akú prioritu. A práve im sa treba venovať najviac, aj keby si mal zabiť najbližšie dni týmito úlohami, oplatí sa to.

7. Dbaj na kvalitný spánok 

Na záver som si nechal to najpríjemnejšie pravidlo. Veď kto nerád spí? :-) Pokojne by som o spánku mohol napísať samostatný článok. Ale zostanem pri krátkom zhrnutí.

Ak nechceš na druhý deň strašiť ľudí s priesvitnou pokožkou na tvári a červenými očami (a to nehovorím o tom, ako vystrašíte sami seba, keď zistíte akí ste boli neproduktívni), dbaj na kvalitný spánok. To znamená:

  • ísť do postele najneskôr o pol jednej a spať minimálne 7 hodín.
  • polhodinu pred spaním nehľadieť do monitora (áno, aj tablet sa ráta), ja osobne odporúčam čítanie motivačnej literatúry (ak nemáš takú po ruke, tak môže byť aj téma biznis/marketing, ale pri čítaní sa ti môže stať, že budeš zrazu potrebovať papier s perom na spísanie nápadov).
  • na večeru sa vyhýbať prehnane sacharidovým jedlám (cestoviny, zemiaky, ryžu atď)
  • vypnúť si mobil(v iPhone stačí zvoliť možnosť lietadlo) a ostatné elektronické zariadenia v tvojej blízkosti. Vysielajú nebezpečné vlny, ktoré dokážu vo zvýšenej miere ovplyvniť tvoj spánok.

 

Ufff, a je to. Toto je môj osobný zoznam pravidiel, ktoré som do svojho života zapracoval za posledný rok a v nezanedbateľnej kvality zlepšili môj život, resp. produktivitu. Ak si k srdcu zoberieš aspoň jedno pravidlo, urobíš mi radosť :-) a poďakuješ potom.

Máš aj ty overené triky a metódy, ktoré ti zvyšujú produktivitu? Poteším sa ak prispeješ svojím komentárom :-)